تحلیل محتوای کتب هدیه‌های آسمان دوره ابتدایی بر اساس مؤلفه‌های تفکر فلسفی نظریه شریعتمداری
کد مقاله : 1021-CNF (R1)
نویسندگان
مهدی سورگی *1، محمد خسروی طناک2
1دانشگاه فرهنگیان
2آموزگار ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان
چکیده کوتاه
هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتاب‌های درسی هدیه‌های آسمان دوره ابتدایی از منظر توجه به مؤلفه‌های تفکر فلسفی دیدگاه شریعتمداری می‌باشد. روش پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا است. ابزار پژوهش بر اساس چک‌لیستی از مؤلفه‌های تفکر فلسفی دکتر شریعتمداری است که شامل هشت مقوله اصلی می‌باشد که روایی آن توسط اساتید صاحب نظر تایید شد. این هشت مقوله عبارتند از: کنجکاوی، نوجویی، استقلال رأی، علاقه به ارزش‌های انسانی، وحدت شخصیت، جامعیت، تعمق و انعطاف‌پذیری. جامعه آماری شامل کتاب‌های هدیه‌های آسمان پایه‌های اول تا ششم ابتدایی سال تحصیلی 1399-1398 بود. نمونه آماری نیز کل جامعه در نظر گرفته شد. در همه کتاب‌های مورد تحلیل 373 مؤلفه مربوط به تفکر فلسفی شناسایی شد. نتایج نشان‌دهنده آن بود که مؤلفه تعمق بیشترین میزان فراوانی‌ها را به خود اختصاص داده است و کم‌ترین توجه به مقوله انعطاف‌پذیری شده است. همچنین در میان‌پایه‌ها، فراوانی مقوله‌ها در پایه دوم از سایر پایه بیشتر باست. در پایه چهارم نیز کمترین میزان توجه به مقوله‌های تفکر فلسفی است.
کلیدواژه ها
تحلیل محتوا، دوره ابتدایی، تفکر فلسفی، هدیه‌های آسمان
وضعیت: مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است