کاربرد درس پژوهی در بهبود تدریس کتاب ریاضی پنجم
کد مقاله : 1026-CNF (R1)
نویسندگان
شهیره سلامت *
دانشگاه فرهنگیان شهید صدوقی کرمانشاه ایران
چکیده کوتاه
هدف کلی پژوهش کیفی حاضر که به روش مشارکتی انجام شده است تسهیل یادگیری درس تقسیم کسرها پایه پنجم دبستان با رویکرد درس پژوهی است. جامعه آماری پژوهش حاضر ۳۰ دانش آموز دختر پایه پنجم دبستان نسیبه نودشه واقع در شهرستان پاوه در استان کرمانشاه می باشد. داده های پژوهش حاضر به کمک مصاحبه نیمه ساختار مند و مشاهده توسط اعضای تیم سه نفره درس پژوهی در دو مرحله نقد بررسی و جمع آوری گردید. اعضای تیم در دو مرحله و در قالب دو تدریس اول و دوم به بررسی طرح درس و اجرای آن پرداختند تدریس اولیه دارای نقطه ضعف هایی در زمینه طراحی طرح درس و اجرای آن بود پس از بررسی‌های صورت گرفته و نقد و ارزیابی اعضای تیم درس پژوهی تدریس دوم بر مبنای روش های نوین تدریس و فرآیند های یاددهی- یادگیری فعال و رویکرد دانش آموز محور سازماندهی شد. فرایند تجزیه و تحلیل داده‌ها توسط کدگذاری‌های باز محوری و انتخابی انجام شد که طی این فرایند تعداد ۸۹ کد باز ۱۰ کد محوری و۴ کد گزینشی استخراج شد.نتایج نشان داد که عوامل نوآوری های آموزشی فنون کلاسداری رسانه های آموزشی و شایستگی حرفه ای در تسهیل یادگیری درس تقسیم کسر ها تاثیرگذار است.
کلیدواژه ها
تقسیم کسرها ، ریاضی پنجم، اقدام پژوهی
وضعیت: مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است