نقش درس پژوهی در تسهیل فرایند یادگیری علوم پایه ی پنجم دبستان
کد مقاله : 1036-CNF
نویسندگان
مریم حسینی *1، عادل سلیمانی2
1دانشجو
2استاد دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید صدوقی
چکیده کوتاه
هدف کلی پژوهش حاضر،تسهیل یادگیری درس کتاب علوم تجربی پایه ی پنجم دبستان(درس برگی از تاریخ زمین) با رویکرد درس پژوهی است.این پژوهش از نوع کیفی –مشارکتی است ؛که با همکاری 3نفر در تیم تخصصی انجام شده است؛بدین گونه که ابتدا موضوع درس پژوهی انتخاب شد.طرح درس منتخب توسط یکی از اعضای گروه در کلاس اجرا شد و سایر اعضای تیم نیز در کلاس مسئولیت بررسی تطبیق اجرا و طرح درس و بررسی واکنش های دانش آموزان را بر عهده داشتند.جامعه ی آماری پژوهش حاضر 34را نفر از دانش آموزان پایه ی پنجم مدرسه ی شهید نادریخواه در شهر کرمانشاه تشکیل دادند.پس از اجرای طرح درس اول ،طی جلساتی با اعضای تیم ،طرح درس دوباره بررسی و اصلاح شد و پس از آن اجرای دوم صورت گرفت.پس از نقد وبررسی تدریس ها اجرا شده،برای تحلیل و نقد داده های خام جمع آوری شده ،فرایند کدگذاری صورت گرفت و طی این فرایند ،تعداد 241کدباز،34کد محوری و 4کد گزینشی استخراج گردید،نتایج نشان داد که عوامل محیطی ،ویژگی های شخصیتی معلم ،اجرای گام های تدریس مبنی بر رویکرد ساخت گرایی و مهارت های معلمی بر تسهیل یادگیری درس برگی از تاریخ زمین،علوم پایه ی پنجم ابتدایی تاثیر گذار است.
کلیدواژه ها
علوم تجربی پنجم ،درس پژوهی ،توسعه ی حرفه ای،رویکرد ساخت گرایی
وضعیت: مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است