بسته دانشی معلمان برای آموزش اثربخش مبتنی بر چارچوب TPACK
کد مقاله : 1049-CNF
نویسندگان
محمد کوهی1، سهیلا رزازان *2
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه خوارزمی تهران، مدرس دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی، مشاور متوسطه اول منطقه تبادکان مشهد.
2دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی مشهد
چکیده کوتاه
معلمان برای تدریس به چه دانشی نیاز دارند؟ پاسخ به این سؤال در طول قرن‌های گذشته، با تغییرات قابل‌توجهی در ابتدای قرن بیستم، تکامل‌یافته است. دانش محتوا، آموزشگری و فناورانه (تی‌پاک) یک دیدگاه پویا است که دانش موردنیاز معلمان برای طراحی، اجرا و ارزیابی برنامه درسی و آموزش با فن‌آوری را توصیف می‌کند. تفکر راهبردی تی‌پاک شامل دانستن زمان، مکان و چگونگی استفاده از دانش و راهبرد‌های وابسته به زمینه برای هدایت یادگیری دانش‌آموزان با فن‌آوری‌‌های دیجیتالی، اطلاعاتی و ارتباطی مناسب است. درنهایت به برنامه‌های آماده‌سازی معلمان بر اساس این چارچوب پرداخته‌شده است. نشریات نشان می‌دهند که علاقه به چارچوب تی‌پاک طیف گسترده‌ای از حوزه‌های محتوایی (‏ریاضیات، علوم، مطالعات اجتماعی، تاریخ و غیره) ‏را پوشش می‌دهد و طیف گسترده‌ای از محققان و متخصصان آموزشی را درگیر می‌کند که برای درک مفاهیم نظری و عملی آن کار می‌کنند. در این مقاله به‌طور نظری، به توصیف چارچوب تی‌پاک و اجزای دانش آن، برنامه آماده‌سازی معلمان مبتنی بر مدل تی‌پاک، اندازه‌گیری و ابزارهای تی‌پاک و سیر تکامل معلمان در ادغام فن‌آوری‌ در تدریس پرداخته‌شده است.
کلیدواژه ها
دانش محتوا، آموزشگری، فن‌آوری‌، تدریس اثربخش، TPACK
وضعیت: مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است