بررسی مشکلات موجود در محتوای برنامه درسی بر اساس تجربهی زیسته معلمان دوره ابتدایی |
کد مقاله : 1050-CNF |
نویسندگان |
کتایون حمیدی زاده *1، فاطمه امیریان2 1عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان 2معلم مقطع ابتدایی |
چکیده کوتاه |
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مشکلات موجود در محتوای برنامه درسی بر اساس تجربهی زیسته معلمان دوره ابتدایی صورت گرفته است. به همین منظور از روش کیفی و رویکرد پدیدارشناسی استفاده شده است. جامعهی آماری پژوهش معلمان مقطع ابتدای استان مرکزی بودند که با روش نمونهگیری هدفمند و با معیار «معلم نمونه استان یا شهرستان» 21 نفر انتخاب شدند. به منظور جمعآوری اطلاعات از مصاحبه نیمه سازمان یافته استفاده شد و با استفاده از کدگذاری و نرم افزار Nvivo فرایند تجزیه و تحلیل دادهها صورت گرفت. مضامین استخراج شده در 3 مضمون اصلی و 14 مضمون فرعی قرار گرفت. بعد تصاویر شامل: عدم تناسب تصاویر با سن دانش آموزان، عدم تناسب تصاویر با محتوای درسی، کیفیت ضعیف تصاویر، عدم تناسب تصاویر با زندگی واقعی دانش آموزان، عدم تناسب تصاویر با شرایط فرهنگی متفاوت؛ در بعد محتوا شامل: حجم زیاد محتوا، کاربردی نبودن محتوا، استفاده از واژگان بیگانه، عدم استفاده از شیوه ی نگارشی یکسان در تمامی کتابهای درسی، کمبود فعالیتها و تمرینهای متناسب با حجم محتوا، عدم تناسب فعالیت ها، آزمایشها با شرایط محیطی در بعد سازماندهی محتوا شامل: عدم رعایت سازماندهی ساده به مشکل، عدم تناسب اهداف با محتوای کتاب درسی، عدم تطابق محتوای برخی دروس با یکدیگر. |
کلیدواژه ها |
محتوای برنامه درسی، دورهی ابتدایی، پدیدارشناسی، تجربه زیسته معلمان |
وضعیت: مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است |