نگاهی به شکل گیری دانش ضمنی پداگوژیک و هنر معلمی در دانشگاه فرهنگیان |
کد مقاله : 1064-CNF |
نویسندگان |
روح اله مظفری پور * عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان زنجان |
چکیده کوتاه |
هدف این پژوهش بررسی شکل گیری دانش پداگوژیک در ذهن دانشجویان در دوران تحصیل در دانشگاه فرهنگیان می باشد، به این منظور با روش توصیفی و تحلیلی و استنباطی، ابتدا مفهوم دانش ضمنی تشریح شده و سپس نقش دانش ضمنی پداگوژیک در عمل معلم مورد توجه قرار گرفته است. نتیجه حاصل از این نوشتار بر این امر تاکید می کند که دانش ضمنی پداگوژیک در واقع نوعی هنر معلمی می باشد که می تواند معلم را در برخورد با موقعیت های مختلف تربیتی کمک کند. این نوع دانش معمولا به طور ناخودآگاه در ذهن دانشجومعلمان شکل می گیرد و می توان گفت دروس مختلف ارائه شده در دانشگاه فرهنگیان می توانند در شکل گیری دانش ضمنی پداگوژیک نقش داشته باشند. همچنین با توجه به نقش رابطه استاد شاگردی در شکل گیری دانش ضمنی، باید گفت عملکردها و رفتارهای مختلف مدرسان می تواند به طور آگاهانه یا ناآگاهانه در شکل گیری شخصیت معلمی و دانش ضمنی پداگوژیک دانشجو معلمان موثر باشد. |
کلیدواژه ها |
دانش ضمنی،دانش پداگوژیک، هنر معلمی، دانشگاه فرهنگیان |
وضعیت: مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است |