مفهوم‌شناسی دانش موضوعی-تربیتی(PCK) برای معلمان دوره ابتدایی
کد مقاله : 1066-CNF
نویسندگان
مریم خدارحمی *1، مصطفی قادری2، محبوبه خسروی3
1دکتری مطالعات برنامه‌درسی دانشگاه علامه طباطبایی
2دانشیار مطالعات برنامه درسی دانشگاه علامه طباطبایی
3استادیار مطالعات برنامه درسی دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده کوتاه
دانش موضوعی-تربیتی به عنوان مهم‌ترین نوع دانش حرفه‌ای معلمان معرفی شده است. شولمن در ابتدا PCK را نوعی دانش حرفه‌ای می‌دانست که برای آموزش موفقیت‌آمیز مورد نیاز است. وی دو زیرمجموعه دانش از دانش معلمان را که شامل PCK است را شناسایی کرد. با این حال، طیف وسیعی از دیدگاه‌های معرفت شناختی در مورد آنچه که "دانش" به حساب می آید شروع به ظهور کردند و بحث ناشی از چنین دیدگاه‌هایی به ماهیت PCK پیچیدگی بیشتری داد. بنابراین این مقاله با هدف درک پیچیدگی‌های PCKمعلمان با تاکید بر معلمان دوره ابتدایی انجام شد. روش به کار برده شده در این مقاله سنتزپژوهی موضوعی است؛ در جمع‌آوری اطلاعات از روش کتابخانه‌ای و مطالعه مقالات مرتبط استفاده شده است؛ سپس در راستای هدف پژوهش تلخیص و طبقه‌بندی اطلاعات صورت گرفته است. در نهایت یافته‌ها حاکی از این بود که PCK به عنوان مهم‌ترین طبقه از دانش معلمان، در ارتباط با یک رشته ، موضوع درسی و مفهوم خاص مطرح و مرتبط با پیش‌زمینه‌های دانش‌آموزان، متاثر از باورهای معلمان و دانش آموزان است؛ دارای ماهیت روایتی و مبتنی بر فرهنگ است؛ و در نظر گرفتن آن در طراحی برنامه‌های آموزش معلمان قبل از خدمت و برنامه‌های رشد مداوم حرفه‌ای ضرورتی انکار ناپذیر است.
کلیدواژه ها
مفهوم‌شناسی PCK، PCK معلمان، توسعه PCK معلمان
وضعیت: مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است