دانش تعامل و تفاهم در کلاس: موانع و راهکارها
کد مقاله : 1068-CNF
نویسندگان
بتول سبزه *
استادیار گروه علوم تربیتی پردیس نسیبه تهران
چکیده کوتاه
نقش معلمان صرفا انتقال دانش و موضوعات درسی نیست، بلکه آن‌ها نیازمند دانش و مهارت لازم برای چگونگی انجام آن و برقراری ارتباط موثر با دانش‌آموزان هستند. با توجه به اهمیت و حساسیت رابطه معلم و دانش‌آموز، این پژوهش باهدف بررسی موانع و راهکارهای برقراری ارتباط موثر و دانش تعامل و تفاهم مورد نیاز در کلاس درس صورت گرفته است. روش انجام این پژوهش مطالعه توصیفی- تحلیلی است که با استفاده از منابع کتابخانه‌ای مورد بررسی قرار گرفته است. مطابق یافته‌های این پژوهش عواملی از قبیل: اسطوره‌سازی از نقش معلمی؛ ایفای نقش‌هایی غیر از معلمی و محیط کلاسی نامناسب از جمله موانع برقراری تعامل و تفاهم در کلاس درس است و همچنین عواملی از قبیل: رعایت اصل احترام، شناخت دانش‌آموزان، تنظیم دستورالعمل‌ها و قواعد کلاسی: مدیریت احساسات و هیجانات و تبدیل وضعیت‌های منفی به مثبت از جمله راهکارهای ایجاد تعامل و تفاهم در کلاس درس است که می‌تواند یاری‌بخش معلمان باشد.
کلیدواژه ها
تعامل در کلاس، تفاهم در کلاس، معلم، دانش‌آموزان
وضعیت: مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است