مطالعه دانش تربیتی تکنولوژیکی معلمان بر اساس رویکرد تحولی
کد مقاله : 1069-CNF
نویسندگان
جمال سلیمی *1، یوسف محمودی2
1عضو هیات علمی رسمی دانشگاه کردستان
2دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته مطالعات برنامه درسی، دانشگاه کردستان
چکیده کوتاه
پژوهش حاضر از نوع توصیفی و کاربردی و با هدف مطالعه دانش تربیتی تکنولوژیکی معلمان بر اساس رویکرد تحولی می پردازد. جامعه پژوهش شامل معلمان مدارس ابتدایی شهرستان سرپل ذهاب در سال تحصیلی 1400-1399 و به تعداد نمونه 208 نفر بود. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه بسته (Schmid, et. al., 2020) که شامل هفت بعد اصلی (PK، CK، TK، PCK، TPK، TCK و TPCK) و 42 سوال می باشد که خرده مقیاس PK 7 سوال، CK 6 سوال، TK 7 سوال، PCK 6 سوال، TPK 5 سوال، TCK 6 سوال و برای TPCK 5 سوال در قالب طیف لیکرت در نظر گرفته شدند. نتایج حاصل از آمار توصیفی پژوهش نشان داد که بیشترین درصد فراوانی جنسیت مربوط به زن (4/52) و پس از آن مردها با مقادیر (6/47) درصد هستند. همچنین بیشترین و کمترین درصد فراوانی به ترتیب با مقادیر 3/42 و 4/2 مربوط به افراد با سن 31 تا 40 سال و بالاتر از 50 سال بودند و 1/47 درصد از شرکت کنندگان دارای مدرک کارشناسی ارشد و پس از آن بیشتر مربوط به مدرک کارشناسی با درصد فراوانی 7/44 می باشد.
کلیدواژه ها
دانش تربیتی تکنولوژیکی معلمان، دانش محتوایی، معلمان ابتدایی، دانش محتوایی
وضعیت: مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است