مطالعه تاثیر اجرای تئاتر درسی بر یادگیری دانش آموزان؛ پداگوژی دانش محتوا |
کد مقاله : 1072-CNF |
نویسندگان |
حسنعلی رجبی *، عباس حسینی اموزش و پرورش |
چکیده کوتاه |
هدف پژوهش حاضر، بررسی و مطالعه تاثیر اجرای تئاتر درسی بر یادگیری دانش آموزان دوره ابتدایی است روش: روش این پژوهش از نوع شبه آزمایشی بود. به منظور سنجش متغیر یادگیری از طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه استفاده شد. نمونه آماری، متشکل از دو گروه دانش آموزان پایه های پنجم و ششم دوره ابتدایی شرکت کننده در برنامه تئاتر درسی شهرستان خدابنده بود که با استفاده از شیوه نمونه گیری در دسترس، یکی از این گروه ها به عنوان گروه آزمایش و دیگری به عنوان گروه گواه انتخاب شدند. تعداد فراگیران در این گروه ها 30 نفر بودندکه در دو گروه 15 نفری (گروه گواه و آزمایش)قرار گرفتند. ابزار این پژوهش شامل پرسشنامه ای محقق ساخته جهت سنجش میزان یادگیری فراگیران بود.جهت تعیین روایی ابزار از روایی محتوایی استفاده شد و جهت پایایی از روش آلفای کرونباخ مورد استفاده قرار گرفت که 96/0 محاسبه شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل کوواریانس تک متغیری استفاده شد یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که اجرای برنامه تئاتر درسی در آموزش دانش آموزان دوره ابتدایی موجب افزایش میزان یادگیری دانش آموزان می شود. |
کلیدواژه ها |
آموزش،تئاتر درسی، دوره ابتدایی |
وضعیت: مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است |