شناسایی دیدگاه‌های دانش‌آموزان ابتدایی از ویژگی‌های معلمان خوب
کد مقاله : 1084-CNF
نویسندگان
حسن احمدی *
حسن احمدی، استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده کوتاه
امروزه کیفیت معلم از اهمیت حیاتی برخوردار است زیرا معلمان تا حد زیادی کیفیت مدرسه را تعیین می‌کنند و نقش مهمی در تحقق کیفیت محیط یادگیری نیز ایفا می‌کنند. از این رو هدف پژوهش حاضر شناسایی دیدگاه‌های دانش‌آموزان ابتدایی از ویژگی‌های معلمان خوب بود. رویکرد این پژوهش استقرایی و از روش کیفی برای انجام آن استفاده شده اسـت. نـوع پـژوهش میدانی و از روش مطالعه پدیدارشناسی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش، دانش آموزان ابتدایی ناحیه 3 شهر تبریز بود که 23 دانش‌آموز به روش هدفمند انتخاب شدند. در این پژوهش تجزیه و تحلیل محتوا به منظور طبقه‌بندی داده‌ها انجام شد. یافته‌ها نشان داد که ویژگی‌های مطلوب معلم از نظر دانش‌آموزان شامل 10 ویژگی به ترتیب توضیح خوب مطالب، شوخ طبع، مهربان، مفید بودن، سخت‌گیر نبودن، تدریس برای یادگیری، ملایم بودن، سازماندهی مناسب، برخورد با دانش‌آموزان و دانش عمومی می‌باشد. یافته-های این مطالعه اولین برداشت را از آنچه دانش‌آموزان از معلمان خوب مدرسه ابتدایی انتظار دارند، می‌خواهند یا نیاز دارند را نشان می‌دهد. این یافته‌ها را می‌توان در دانشگاه فرهنگیان مورد استفاده قرار داد و از دانشجویان معلم خواست تا در این مورد تأمل کنند.
کلیدواژه ها
کلیدواژه: آموزش و پرورش، ویژگی‌های معلمان، دانش‌آموزان ابتدایی، مدرسه
وضعیت: مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است