نقش پروژه کارورزی تربیت معلم دوره ابتدایی در توسعه دانش پداگوژی محتوا( PCK)
کد مقاله : 1085-CNF
نویسندگان
عبدالرضا شیرکوند *1، ناصر شیرکوند2، ملیحه شه دوست3، پرند شیرکوند4
1مدرس دانشگاه فرهنگیان پردیس زینبیه شهرستان پیشوا
2دانشگاه فرهنگیان،پردیس زینبیه شهرستان پیشوا
3دبیرستان حضرت زینب س
4دانشجومعلم رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان پردیس زینبیه شهرستان پیشوا
چکیده کوتاه
کارورزی برنامه ی پیشرفت فردی و حرفه ای دانشجو معلمان است که بر پایه ی نظریه ی یادگیری تجربی استوار بوده و ابزاری کارا برای تربیت معلم به حساب می آید،چون بخش زیادی از دانش پداگوژی محتوا معلمی از طریق آن به دست می آید . پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش پروژه کارورزی تربیت معلم دوره ابتدایی در توسعه دانش پداگوژی محتوا( PCK) ، از دیدگاه اساتید و دانشجو معلّمان دانشگاه فرهنگیان پردیس زینبیه شهرستان پیشوا در سال 1401انجام شده و از نظر هدف کاربردی،از نظر روش تحقیق توصیفی - تحلیلی و از لحاظ نحوه گردآوری داده ها ، زمینه یابی می باشد.جامعه ی آماری شامل رئیس،معاونین،اساتید و دانشجو معلّمان پردیس زینبیه به تعداد 875 نفر است.روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 269 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند.ابزار گردآوری اطلاعات، پرسش نامه محقق ساخته با 36 سوال بود که روایی ظاهری و محتوایی به وسیله پانل متخصصین وکارشناسان مورد تایید و پایایی آن با آلفای کرونباخ94/0 به دست آمد.یافته ها نشان داد مولفه درس پژوهی،با رتبه ی 79/11 بیشترین و مؤلفه ی محتوای درس کارورزی با رتبه ی 21/4 کمترین تاثیر را بر توسعه دانش پداگوژی محتوای دانشجو معلمان دارد.
کلیدواژه ها
کارورزی، دوره ابتدایی، توسعه دانش پداگوژی، PCK
وضعیت: مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است