واکاوی تجارب زیسته معلمان دوره ابتدایی از آموزش به روش معکوس
کد مقاله : 1090-CNF
نویسندگان
امین باقری کراچی *1، محمدرضا صالحی2
1استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان
2مربی گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان
چکیده کوتاه
این پژوهش با هدف واکاوی تجارب معلمان دوره ابتدایی از مزایای آموز ش به روش معکوس انجام شد. در این پژوهش از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شد. جامعه آماری آن دسته از معلمان دوره ابتدایی که سابقه آموزش به روش یادگیری معکوس داشتند، بود؛ که یک نمونه 11نفری به روش نمونه گیری هدفمند از بین آنان انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه نیم ساختاریافته بود. برای اطمینان از اعتبار داده ها از روش های مختلفی مانند بررسی مداوم داده ها، تحلیل همزمان داده ها، بازخورد به مصاحبه شوندگان، تخصیص زمان کافی و بازنگری ناظری استفاده گردید. نتایج نشان داد که که معلمان در تشریح تجارب خود از یادگیری به روش معکوس به 8 مزیت این نوع از یادگیری اشاره کردند که این 8 مزیت عبارت است از: یادگیرنده فعال، جستجو گر و مسئولیت پذیر؛ معلم راهنما و تسهیلگر؛ یادگیری موقعیتی؛ محدود نشدن فضای یادگیری به کلاس درس؛ استفاده از فناوری و ابزار های چند گانه؛ مطالعه در زمان و مکان دلخواه؛ یادگیری متناسب با تفاوت های فردی و سرعت یادگیری؛ فرصت برای بحث و گفتگو و انجام تکالیف سطح بالاتر در کلاس.
کلیدواژه ها
معلمان ابتدایی، یادگیری معکوس، تجارب زیسته معلمان.
وضعیت: مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است