اثربخشی بکارگیری روش شبیه سازی بر خلاقیت و عملکرد تحصیلی دانش آموزان
کد مقاله : 1095-CNF
نویسندگان
محمد بیگدلی *، مهری بابایی
معلم
چکیده کوتاه
پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی روش شبیه سازی بر خلاقیت و عملکرد دانش آموزان دوره ابتدائی انجام گرفت. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری داده‌ها نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس ‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری مورد مطالعه را دانش‌آموزان دختر مقطع ابتدایی شهرستان قیدارتشکیل می دادند که در سال تحصیلی 1402-1401 در مدارس دوره ابتدایی به تحصیل اشتغال داشتند. تعداد 30 نفر با روش نمونه گیری غیرتصادفی هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. در این پژوهش آموزش درس علوم تجربی به مدت 8 هفته و در هر هفته دو جلسه آموزشی 50 دقیقه‌ای با روش شبیه سازی به گروه آزمایش ارائه شد. گروه کنترل (شاهد) نیز، به روش تدریس سنتی و بدون هیچ مداخله‌ای آموزش درس علوم خود را دریافت نمودند. برای اجرای هر دو شیوه تدریس از یک معلم ثابت در هر دو گروه کنترل و آزمایش استفاده شد. جهت سنجش خلاقیت فراگیران از پرسشنامه خلاقیت تورنس و جهت سنجش عملکرد تحصیلی دانش آموزان از پرسشنامه سنجش عملکرد تحصیلی فام و تیلور ((EPT) استفاده شد. نتایج نشان داد که بکارگیری روش شبیه‌سازی در مدارس بر خلاقیت و عملکرد دانش‌آموزان تأثیر دارد.
کلیدواژه ها
روش شبیه‌سازی ، خلاقیت ، عملکرد تحصیلی، مدارس دوره ابتدایی
وضعیت: مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است