بررسی تجارب آموزگاران پایه ششم ابتدایی از پیامدهای اجرای پروژههای درس کار و فناوری |
کد مقاله : 1098-CNF |
نویسندگان |
محمد علی پور *1، سیدعلیرضا قاسمی2 1مدرس دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. 2دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. |
چکیده کوتاه |
هدف از پژوهش بررسی تجارب آموزگاران پایه ششم ابتدایی از پیامدهای اجرای پروژههای درس کار و فناوری برای دانشآموزان بود. در این پژوهش روش کیفی پدیدار شناسی استفاده شد. مشارکتکنندگان در پژوهش کلیه آموزگاران شاغل پایه ششم ابتدایی شهرستان بیرجند بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند از نوع معیار تعداد 7 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب و نمونه گیری تا اشباع نظری ادامه یافت. در پژوهش حاضر از مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده شده است. دادههای استخراج شده از مصاحبهها به روش هفت مرحلهای کلایزی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. جهت اعتباربخشی به یافتهها از ملاک چهارگانه گوبا و لینکلن استفاده شد. یافتههای پژوهش در 6 مضمون اصلی کسب دیدگاههای نو و خلاق، ارتقا توان برنامهنویسی رایانهای، کسب مهارت کار با رایانه و موبایل، آشنا شدن با مشاغل و توجه به اهمیت کار، کسب مهارت کار با چوب، فلز و پارچه، آشنا شدن با قطعات و تجهیزات رایانه طبقهبندی شد. در مجموع نتایج پژوهش، زمینه برای تحقیقات بیشتر در این حوزه فراهم میآورد. |
کلیدواژه ها |
کار و فناوری، پایه ششم ابتدایی، پدیدارشناسی. |
وضعیت: مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است |