بازنمایی عناصر و مولفه های دانش پداگوژی محتوای فارسی دورۀ ابتدایی بر اساس الگوی چیک و همکاران
کد مقاله : 1102-CNF
نویسندگان
حسین قاسم پورمقدم *
عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان، پردیس نسیبه، تهران.
چکیده کوتاه
دانش پداگوژی محتوای درس فارسی، پدیده ای میان رشته است که امروزه توسط عدۀ زیادی از صاحب نظران مورد توجه قرار گرفته است. هدف این پژوهش، بازنمایی عناصر و مولفه های دانش پداگوژی محتوای درس فارسی است. به همین جهت از روش کیفی تحلیلی برای بررسی و جمع آوری داده ها استفاده شده است. برای پاسخ به پرسش های پژوهش به منابع منتشر شده داخلی و خارجی، مقالات در دسترس، راهنمای برنامه درسی و کتب درسی فارسی دورۀ ابتدایی مراجعه شد. یافته های حاصل از این مطالعه بیانگر این واقعیت است که در نظام تربیت معلم لازم است آموزش های مربوط به موضوعات و مواد درسی از جمله فارسی باید به صورت دانش پداگوژی محتوایی باشد. چرا که این نوع از دانش به دلیل ماهیت تلفیقی آن ، معلم را علاوه بر مسلط کردن بر مفاهیم موضوعی ، بر شیوه ها و راهبردهای انتقال مفاهیم درس فارسی ، مشخص کردن اهداف و انتظارات درس فارسی از دانش آموزان و چگونگی ارزیابی و سنجش درست مهارت های زبانی و ادبی توانمند می سازد. از نظام آموزشی ایران انتظار می رود در آموزش های مختلف معلمان سعی کنند معلمان را با تکیه بر دانش پدگوژی محتوای درس فارسی تربیت کنند.
کلیدواژه ها
بازنمایی، دانش معلمی، پداگوژی، محتوا، درس فارسی
وضعیت: مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است