بازنمایی عناصر و مولفه های دانش پداگوژی محتوای فارسی دورۀ ابتدایی بر اساس الگوی چیک و همکاران |
کد مقاله : 1102-CNF |
نویسندگان |
حسین قاسم پورمقدم * عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان، پردیس نسیبه، تهران. |
چکیده کوتاه |
دانش پداگوژی محتوای درس فارسی، پدیده ای میان رشته است که امروزه توسط عدۀ زیادی از صاحب نظران مورد توجه قرار گرفته است. هدف این پژوهش، بازنمایی عناصر و مولفه های دانش پداگوژی محتوای درس فارسی است. به همین جهت از روش کیفی تحلیلی برای بررسی و جمع آوری داده ها استفاده شده است. برای پاسخ به پرسش های پژوهش به منابع منتشر شده داخلی و خارجی، مقالات در دسترس، راهنمای برنامه درسی و کتب درسی فارسی دورۀ ابتدایی مراجعه شد. یافته های حاصل از این مطالعه بیانگر این واقعیت است که در نظام تربیت معلم لازم است آموزش های مربوط به موضوعات و مواد درسی از جمله فارسی باید به صورت دانش پداگوژی محتوایی باشد. چرا که این نوع از دانش به دلیل ماهیت تلفیقی آن ، معلم را علاوه بر مسلط کردن بر مفاهیم موضوعی ، بر شیوه ها و راهبردهای انتقال مفاهیم درس فارسی ، مشخص کردن اهداف و انتظارات درس فارسی از دانش آموزان و چگونگی ارزیابی و سنجش درست مهارت های زبانی و ادبی توانمند می سازد. از نظام آموزشی ایران انتظار می رود در آموزش های مختلف معلمان سعی کنند معلمان را با تکیه بر دانش پدگوژی محتوای درس فارسی تربیت کنند. |
کلیدواژه ها |
بازنمایی، دانش معلمی، پداگوژی، محتوا، درس فارسی |
وضعیت: مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است |