راهبرد توسعه دانش پداگوژی محتوا (PCK) از طریق تربیت معلم قبل از خدمت دوره ابتدائی
کد مقاله : 1103-CNF
نویسندگان
مسعود کرشی *
مدرس دانشگاه فرهنگیان - سرگروه درسی
چکیده کوتاه
در این پژوهش، سعی شده است که از میزان درک نماینده دانشجو معلمان به عنوان افراد خبره از پداگوژی دانش محتوا آگاهی حاصل شود و معلوم گردد که نیازهای آموزشی آنها در زمینه پداگوژی دانش محتوا شامل چه مولفه هایی است و آیا این نیازها در دوره تحصیل آنها در دانشگاه فرهنگیان برآورده می شود یا خیر؟ در این پژوهش از رویکرد آمیخته (کیفی – کمّی)، از نوع متوالی – اکتشافی استفاده شده است که در بخش کیفی از روش نظریه بنیانی با رهیافت نظام مند و در بخش کمّی از روش توصیفی – پیمایشی استفاده شد. برای گردآوری داده ها از روش اسنادی – میدانی استفاده گردید. در روش میدانی برای دستیابی به داده های مورد نیاز از ابزار پرسشنامه باز پاسخ به عنوان مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته بهره گرفته شد. روش نمونه گیری در بخش کیفی از نوع هدفمند در دسترس بود که با این روش با تعداد 16 نفر از نمایندگان کلاس های مختلف دانشجو معلمان مصاحبه انجام شد. پس از تکمیل و جمع آوری پرسشنامه، تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS صورت گرفت و سپس در 8 سوال کلیدی راهبرد استفاده از دانش پداگوژی محتوا تدوین و ارائه شد.
کلیدواژه ها
راهبرد توسعه – دانش پداگوژی محتوا- دانشگاه فرهنگیان - دانشجو معلمان.
وضعیت: مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است