مروری بر مفهوم و چیستی دانش پداگوژی محتوا (pck) در دوره ابتدایی
کد مقاله : 1113-CNF
نویسندگان
معصومه داداشی *1، فاطمه جملو1، نرجس موسوی2، روح اله مظفری پور3
1دانشجومعلم
2دانشجو معلم
3عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان زنجان
چکیده کوتاه
پژوهش حاضر با هدف توضیح و تبیین مفهوم و چیستی دانش پداگوژی محتوا در دوره‌ی ابتدایی که بخشی از دانش معلمی است، انجام شده است. برای گردآوری داده های مرتبط با موضوع پژوهش، از روش تحلیل مفهومی استفاده شده است. طبق نتایج حاصل شده از پژوهش، دانش پداگوژی محتوا که نخستین بار توسط لی شولمن مطرح شده است، یکی از ضروری ترین و اثربخش ترین دانش‌های معلمی برای یک تدریس مفید و موفق به شمار می رود و منحصر به معلمان است. این اصطلاح، نزد اندیشمندان و صاحب نظران مختلف، تعاریف گوناگونی دارد که هر یک به عناصر و مولفه‌های خاصی در آن اشاره نموده‌اند؛ اما آن گونه که از همه‌ی تعاریف موجود بر می‌آید، دانش پداگوژی محتوا به معلم کمک می‌کند تا بهترین استراتژی‌های انتقال محتوا را از بهترین کانال‌های ارتباط با دانش‌آموز به کار گیرد تا فرایند یادگیری را برای فراگیران تسهیل کند و محتوا را برای آن ها قابل فهم نماید.
کلیدواژه ها
pck، دانش پداگوژی محتوا، دانش تدریس
وضعیت: مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است