شایستگی های معلم در آموزش تلفیقی استیم مبتنی بر TPACK
کد مقاله : 1114-CNF
نویسندگان
پروین احمدی *1، فاطمه اکرمی2
1عضو هیات علمی گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
2کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه الزهرا
چکیده کوتاه
رویکرد تلفیقی استیم به عنوان یکی از رویکردهای جدید در فرآیند یاددهی- یادگیری ، با نگاهی یکپارچه به علم، فناوری، مهندسی، هنر وریاضیات درصدد رفع خلاء های موجود در روش های یاددهی -یادگیری سنتی و کاربردی ساختن علوم برآمده است. هدف پژوهش حاضر، بررسی شایستگی های معلم در آموزش تلفیقی استیم مبتنی بر TPACKبود. رویکرد پژوهش کیفی و روش به کار رفته سنتزپژوهی وابزار پژوهش چک لیست و روش تجزیه وتحلیل داده ها بر اساس کدگذاری اشتراوس وکوربین، کدگذاری باز، محوری و انتخابی بود. جامعه پژوهش، کلیه پژوهش ها و اسناد علمی در قالب مقالات و پایان نامه ها در بازه زمانی 2021-2014 و برای مقالات داخلی بازه زمانی 1396-1401 بود. پس از غربالگری های صورت گرفته 19 منبع به صورت مستقیم مورد استفاده قرار گرفته است. در راستای پاسخ به پرسش پژوهش، سه مولفه دانش محتوای فناوری، دانش پداگوژی فناوری و دانش پداگوژی محتوای فناوری بدست آمد که هر کدام دارای زیرمؤلفه های مربوطه می باشند.
کلیدواژه ها
رویکرد تلفیقی استیم، شایستگی های (صلاحیت های ) معلم، ، فناوری آموزشی،دانش پداگوژی محتوا( PCK )، TPACK
وضعیت: مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است