جایگاه مولفه های اخلاق حرفه ای در محتوای برنامه درسی مقطع ابتدایی: تحلیل محتوای کتب مطالعات و فارسی ششم ابتدایی
کد مقاله : 1121-CNF
نویسندگان
زهرا شیرزادی *1، زهرا وحیدی2، حانیه جمالی قهدریجانی3
1گروه تکنولوژی آموزشی،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی،دانشگاه اصفهان،اصفهان،ایران
2مدرس گروه علوم تربیتی ، دانشگاه فرهنگیان،اصفهان، ایران
3آموزگار ابتدایی،منطقه برخوار،اصفهان،ایران
چکیده کوتاه
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان توجه کتب درسی دانش آموزان به آموزش مولفه های اخلاق حرفه ای انجام شد و توصیفی کاربردی و از نوع تحلیل محتوا کمی است که به بررسی میزان تطبیق کتب مطالعات و فارسی ششم ابتدایی با مولفه های اخلاق حرفه ای پرداخته. واحد تحلیل پژوهش متن، تصاویر، فعالیت ها و تکایف کتاب بود. جامعه ی آماری این پژوهش کتاب های مطالعات اجتماعی و فارسی ششم ابتدایی در سال تحصیلی 1402-1401 بود. ابزار اندازه گیری پژوهش پرسشنامه ی خلاق حرفه ای کادوزیر بود که برای تأمین پایایی ابزار مقدار آلفای کرونباخ برای این پرسشنامه 0.81 بدست آمده است. نتایج پژوهش نشان داد که در کتب یاد شده بیشترین توجه به مولفه ی رعایت هنجارهای اجتماعی 31.36 % و کم ترین توجه به مولفه ی همدردی با دیگران 5.99% بوده است. به طور کلی پرداختن به مولفه های اخلاق حرفه ای در این کتاب ها به صورت نامتوازن صورت گرفته است به طوری که به برخی از مولفه ها مانند مسئولیت پذیری، احترام به دیگران و وفاداری در کتاب فارسی نوشتاری اصلا توجه نشده است.
کلیدواژه ها
اخلاق حرفه ای، اخلاق کار، تحلیل محتوا، مطالعات اجتماعی، کتاب فارسی نوشتاری، کتاب فارسی خوانداری
وضعیت: مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است