بررسی محتوای تمرینهای کتاب فارسی دوره دوم دبستان بر اساس طبقه‌بندی بلوم
کد مقاله : 1125-CNF
نویسندگان
محبوبه غلامی *
مدرس- مامور آموزشی
چکیده کوتاه
هدف مطالعه حاضر تحلیل محتوای کتاب‌های زبان فارسی دوره دوم ابتدایی بر اساس طبقه‌بندی شناختی بلوم( 1956است. روش پژوهش تحلیل محتواست و جامعه آماری تمرین‌های «درک و دریافت» کتاب خوانداری فارسی دوره دوم ابتدایی پایه‌های چهارم، پنجم، ششم دبستان در سال‌تحصیلی02 -1401 بوده که با توجه به محدود بودن جامعه آماری، حجم نمونه برابر به جامعه انتخاب گردید.این تمرین‌ها بر اساس طبقه‌بندی بلوم از بعد شناختی بررسی شدند و فراوانی و درصد فراوانی هر کدام به دست آمد. در مجموع 288 سوال از پایه‌های چهارم، پنجم و ششم بررسی شد. پایه چهارم و ششم هر کدام 92 تمرین و پایه پنجم 104 تمرین «درک و دریافت» داشتند که سطح هر کدام به تفکیک بررسی شد. یافته‌ها نشان داد که در تمرین‌های کتاب های فارسی دوره دوم دبستان مهارت‌های تفکر سطح پائین( دانش، درک و کاربرد) نسبت به مهارت‌های تفکر سطح بالا ( تحلیل، ترکیب و ارزشیابی)بیشتر مورد توجه و تأکید بوده است. در بین این طبقات نیز دانش و درک بیش از دیگر سطوح مورد توجه بوده است. از یافته‌های این پژوهش می توان در اصلاح و بازنگری تمرین‌های کتاب‌های فارسی دوره دوم دبستان استفاده کرد
کلیدواژه ها
تحلیل محتوا، طبقه بندی بلوم، زبان فارسی، دوره دوم ابتدایی.
وضعیت: مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است