بررسی خطاهای واژگانی در نوشتار دانشجو معلمان کردزبان
کد مقاله : 1126-CNF
نویسندگان
محبوبه غلامی *
مدرس- مامور آموزشی
چکیده کوتاه
مهارت نوشتن یکی از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین مهارتهایی است که در طی دوران ابتدایی به دست می‌آید و واژه از جمله مفاهیم اساسی در مهارت نوشتن به طور اخص و موضوعات اساسی برنامه درسی فارسی به طور اعم می‌باشند. بسیاری از معلمان دانش‌آموزان دو زبانه، دو زبانه هستند و میزان تسلط آنها در مهارت‌های زبان فارسی به ویژه مهارت نوشتن ضعف‌هایی دارد که نمی‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد. کاربرد نادرست بسیاری از اقلام واژگانی از طرف دانشجو معلمان دوزبانه رشته آموزش ابتدایی نویسنده را بر آن داشت تا خطاهای گزارش‌های کارورزی دانشجو معلمان را تحلیل و طبقه‌بندی کند. . این پژوهش به تجزیه و تحلیل خطاهای واژگانی 24 نفر از دانشجو معلمان رشته آموزش ابتدائی مرکز دخترانه شهید صدوقی کرمانشاه پرداخته است. از هر دانشجو 4 گزارش مورد بررسی قرارگرفت.روش انجام پژوهش توصیفی بوده و با الهام از تقسیم‌بندی جیمز(1998) به طبقه‌بندی انواع خطاها و کشف منشأ یا عامل خطاهای واژگانی این اقلام واژگانی پرداخته شد. نتایج نشان داد که بسامد وقوع خطاهای بین زبانی بیشتر از خطاهای درون‌زبانی است. همچنین، خطاهای واژگانی صوری بیش از خطاهای واژگانی معنایی بیشترین تعداد را داشتند.
کلیدواژه ها
تحلیل خطا- خطای واژگانی- تحلیل محتوا- زبان فارسی
وضعیت: مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است