تعیین ابعاد و مؤلفههای هویت حرفهای معلم بر مبنای تجارب زیسته و روایتهای تحصیلی |
کد مقاله : 1128-CNF |
نویسندگان |
ندا نجفی * دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید صدوقی |
چکیده کوتاه |
هدف تحقیق حاضر، بررسی عوامل حاضر بر هویت حرفهای معلم با استناد به تجارب زیستهی استخراج شده از روایتهای دوران تحصیل است. این تحقیق یک تحقیق کیفی است که در آن از روش پژوهش روایی استفاده شده است. جامعه آماری در این پژوهش، روایت های دوران تحصیل شامل دوران ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان است که از هر پایه یک روایت به عنوان نمونه انتخاب شده است. روایت ها شامل تجارب زیسته از دوران تحصیل هستند که در بستر مکان و بر اساس ترتیب زمانی مشخص، رخ دادهاند. روش جمع آوری دادهها مشاهده، مصاحبه با برخی از افراد مرتبط با موضوع و نمونه گیری است. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، کتابهای دوران تحصیل و یادداشتهای به جا مانده از آن دوران است. جهت تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از پژوهش از کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده شده است. نتایج به دست آمده از پژوهش در قالب یک مدل استنباطی ارائه شده و نشان دهندهی آن است که محیط آموزشی و صلاحیتهای حرفهای معلم، نقش و تأثیر دانشآموز بر هویت حرفهای معلم و نقش معلم در توسعه فرهنگی و اجتماعی بر هویت و توسعه حرفهای معلم مؤثر است. |
کلیدواژه ها |
هویت، توسعه حرفهای، روایت پژوهی، تجارب زیست |
وضعیت: مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است |