رویکردها و راهبردهای اثربخش برای تدریس در دوره ابتدایی: معلمان آموزش‌دیده در دوره‌های درس ‌پژوهی
کد مقاله : 1129-CNF
نویسندگان
مرضیه دهقانی *1، خاتون علی پور2
1دانشیار برنامه ریزی درسی،دانشکدۀ روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران،تهران ،ایران .
2دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی ،دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران ،تهران،ایران .
چکیده کوتاه
مقایسه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی که تحت تعلیم معلمان آموزش‌دیده در دوره‌های درس پژوهی قرارگرفته‌اند با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزانی که معلمان آن‌ها از دوره‌های درس پژوهی استفاده نکرده‌اند، نگاه واقع‌بینانه‌تری از کارآمدی یا ناکارآمدی دوره‌های درس پژوهی را ارائه می‌نماید. این موضوع از آن نظر که به بهبود دانش محتوایی آنان می‌انجامد ضروری و مهم است. لذا تلاش شد پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان ابتدایی‌ای که معلم آن‌ها با شیوه درس پژوهی تدریس کرده است؛ با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزانی که معلم آن‌ها به شیوه‌ی عادی تدریس نموده است، مقایسه شود. پژوهش با رویکرد کمی و با روش علی-مقایسه ای انجام شد. جامعه‌ی آماری؛ دانش آموزان دختر پایه ششم ناحیه چهار شهر قم مشغول به تحصیل در سال 94-95 بودند. با روش نمونه‌گیری در دسترس، برای هر گروه 33 نفر و درمجموع 66 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده آزمون معلم ساخته بود. برای تحلیل داده از نرم‌افزار SPSS مفروضات لازم برای تحلیل کوواریانس بررسی شد و به دلیل برقرار نبودن شرط نرمال بودن نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون از آزمون مقایسۀ میانگین رتبه‌های فریدمن استفاده شد. نتایج نشان دادند دانش آموزان پس از مداخلۀ آزمایشی، عملکرد و پیشرفت تحصیلی ریاضی مطلوب‌تری داشتند.
کلیدواژه ها
راهبرد اثربخش، دانش محتوایی، اثربخشی درس پژوهی، مقایسه پیشرفت تحصیلی
وضعیت: مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است