بررسی ارتباط بین نقشه مفهومی و یادگیری (مطالعه موردی: درس علوم)
کد مقاله : 1138-CNF
نویسندگان
ماریا یزدانی *، پروانه شهابی مقدم
آموزش و پرورش
چکیده کوتاه
این پژوهش با هدف تعیین ارتباط و اثربخشی نقشه مفهومی بر یادگیری فراگیران در درس علوم اجرا شد. برای این منظور از طرح شبه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون استفاده گردید. 2 کلاس درسی به روش نمونه گیری هدفمند (یک کلاس به شیوه سنتی و یک کلاس با ارائه نقشه مفهومی) انتخاب شدند. تعداد نمونه آماری 70 نفر از دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی شهرستان قائمشهر(35 نفر گروه آزمایش و 35 نفر گروه گواه) پایه اول بودند. داده ها با برگزاری سه مرحله پیش آزمون، دو مرحله آزمون عملکردی و یک مرحله پس آزمون نهایی برای سنجش یادگیری و همچنین ثبت مشاهدات کلاسی جمع آوری شدند. گروه آزمایش با استفاده از نقشه مفهومی و گروه گواه بدون دریافت مداخله و به روش سنتی، هر کدام 15 جلسه 45 دقیقه ای و به مدت 4 ماه آموزش دیدند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روشهای آماری توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (تحلیل کوواریانس) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان می دهد که بین میزان یادگیری دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد و استفاده از نقشه مفهومی در تدریس بیش از روش سنتی موجب یادگیری دانش آموزان در درس علوم شده است.
کلیدواژه ها
نقشه مفهومی، یادگیری، روش سنتی، علوم
وضعیت: مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است