تاثیر دانش محتوا و دانش پداگوژی محتوا معلمان مدارس ابتدایی در کسرها و تأثیر آن بر توانایی حل مسئله دانش آموزان |
کد مقاله : 1139-CNF |
نویسندگان |
سیدحسین کاظمی1، فاطمه غنیمتی *2، امیرمحمد عربلو3 1کارمند آموزش وپرورش 2کارمند آموزش و پرورش 3کارمندآموزش وپرورش |
چکیده کوتاه |
هدف این مقاله بررسی سطح دانش معلمان مدارس ابتدایی با تمرکز روی دانش محتوا و دانش پداگوژی محتوا در کسرها و تأثیر این دانش بر توانایی حل مسائل کسرهای ریاضی دانش آموزان بود. بنابراین 60 معلم پایه چهارم، پنجم و ششم ابتدایی در یکی از استانهای غربی بصورت تصادفی انتخاب شدند و ابزار محقق ساخته سنجش دانش محتوا و دانش پداگوژی محتوا و پرسشنامه استاندارد باورهای کارآمدی تدریس ریاضی روی آنها اجرا شد. همزمان ابزار محقق ساخته سنجش توانایی حل مسائل کسرها نیز روی 600 دانش آموز همان معلمان اجرا شد. نتایج نشان داد دانش محتوا و دانش پداگوژی محتوا دو سازه دانشی همبسته اما متمایز از یکدیگرند. معلمان مدارس ابتدایی فاقد دانش محتوا و دانش پداگوژی محتوای مناسب و کافی در زمینه کسرهای ریاضی میباشند. توانایی حل مسائل کسر دانش آموزان بخصوص روی مسائل مفهومی ضعیف میباشد. بین دانش محتوا، دانش پداگوژی محتوا، و باورهای کارآمدی تدریس با توانایی حل مسئله کسر دانش آموزان همبستگی مثبت معناداری وجود دارد. مشخص شد که بین دانش محتوا و دانش پداگوژی محتوا و باورهای کارآمدی تدریس با شاخص های سابقه تدریس و مدرک تحصیلی معلمها همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. |
کلیدواژه ها |
واژگان کلیدی: آموزش کسر، معلم، دانش آموز، پداگوژی محتوا |
وضعیت: مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است |