نقش شناخت، پاسخ عاطفی و قصد رفتاری معلمان دوره ابتدایی بر شیوه های نوین تدریس
کد مقاله : 1146-CNF
نویسندگان
هادی شهنواز *1، بهادر گزوئی2، سعید ریگی2
1دانشگاه بین المللی چابهار
2...
چکیده کوتاه
هدف تحقیق حاضر بررسی نقش شناخت، پاسخ عاطفی و قصد رفتاری معلمان دوره ابتدایی بر شیوه های نوین تدریس با تاکید بر فناوری در فرایند یاددهی است. روش ﭘﮋوﻫﺶ از ﻧﻮع ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ – ﭘﯿﻤﺎﯾﺸﯽ، ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﻣﻌﺎدﻻت ﺳﺎﺧﺘﺎری بود و ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهر زاهدان به تعداد 2952 نفر هستند که براساس جدول مورگان و به روش تصادفی ساده تعداد 341 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه های استاندارد شناخت، پاسخ عاطفی و قصد رفتاری و شیوه های نوین تدریس بود ﮐﻪ رواﯾﯽ صوری و ﻣﺤﺘﻮاﯾﯽ ﺑﻪ تأیید صاحبنظران و رواﯾﯽ ﺳﺎزه از ﻃﺮﯾﻖ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻋﺎﻣﻠﯽ تایید شد و ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از آﻟﻔﺎی ﮐﺮوﻧﺒﺎخ و پایایی ترکیبی بزرگتر از 0.7 محاسبه گردید. ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺸﺎن داد، شناخت ﺑﺎ ﺿﺮﯾﺐ ﻣﺴﯿﺮ ( 0.660)؛ پاسخ عاطفی ﺑﺎ ﺿﺮﯾﺐ ﻣﺴﯿﺮ (0.496) و قصد رفتاری ﺑﺎ ﺿﺮﯾﺐ ﻣﺴﯿﺮ (0.529) بر شیوه های نوین تدریس ﺗﺎﺛﯿﺮ ﮔﺬار ﺑﻮده اند. همچنین شناخت بیشترین تاثیر را بر تدریس با شیوه های نوین داشت لذا توجه به شناخت معلمان ابتدایی از فناوری اموزشی از طریق آموزش های ضمن خدمت و توسعه فعالیت فناوری محور لازم است.
کلیدواژه ها
فناوری‌های آموزشی ، شناخت، قصد رفتاری ، یاددهی ، معلمان ، ابتدایی، شیوه های نوین تدریس.
وضعیت: مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است