مفهوم شناسی تدریس |
کد مقاله : 1155-CNF |
نویسندگان |
معصومه محمد ولی لو *1، یحیی بیات2 1آموزگار 2هیئت علمی |
چکیده کوتاه |
این مطالعه با هدف فهم تدریس به مثابه علم، هنر و مهارت، انجام شده است. در این راستا، با توجه به هدف، رویکرد مطالعه کیفی است و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات گردآوری شده، از روش تحلیلی توصیفی استفاده شده است. نمونه پژوهش، نمونه هدفمند منابع در دسترس بوده و روش گردآوری اطلاعات، جستجو در کتابها و مقالات پژوهشی منتشر شده بود که با جستجوی کلیدواژههای تخصصی پژوهش: تدریس، عمل تدریس، هنر تدریس، مهارتهای تدریس و یادگیری در پایگاه-های معتبر علمی بین المللی و پایگاه های ملی؛ Noormags، Magiran، Ensani SID و پایگاههای اطلاعاتی فارسی شامل «بانک نشریات فارسی،» «پایگاه گنج پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران»، «پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی» صورت گرفت. همچنین مقالات مرتبط با موضوع در منابع انگلیسی در پایگاه داده گوگل اسکولار و ساینس دایرکت با جستجوی کلید واژههای نام برده بود. روند انجام تحلیل نیز ابتدا بررسی مفاهیم تدریس و سپس ارائه یافتهها و مصادیق مرتبط با موضوع، در مطالعات تطبیقی و تحلیل پیشینه پژوهش برای فهم تدریس بوده است. یافتهها نشان میدهد تدریس، در معنای مجموعه اقدامات معلم به منظور ایجاد یادگیری در یادگیرندگان، کانون هر برنامه درسی است و شناخت ماهیت این اقدامات میتواند به تدوین برنامه درسی کارآمد، کمک موثری نماید. |
کلیدواژه ها |
تدریس، علم تدریس، هنر تدریس، مهارتهای تدریس و یادگیری |
وضعیت: مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است |