الگوی جیگساو روشی مناسب برای آموزش کودکان (یک روش تدریس با رویکرد یادگیری مشارکتی)
کد مقاله : 1165-CNF
نویسندگان
حسین واحدی *، علی اقبالی
استادیار گروه علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده کوتاه
استفاده از روش های تدریس فعال و مشارکتی می تواند فرایند آموزش را عمیق تر و جذاب‌تر نماید. این تحقیق با هدف معرفی روش تدریس جیگساو به دانش آموزان صورت گرفته است. روش تحقیق حاضر از نوع مرور ادابیات پژوهشی است. پژوهش های صورت گرفته در بین سال های گذشته در حوزه روش آموزش جیگساو مورد بررسی قرارگرفته است. نتایج نشان می‌دهد که استفاده از روش روش تدریس جیگساو یک روش تدریس مشارکتی است که بر فعالیت یادگیرندگان تاکید دارد. در این روش، هر یک از یادگیرندگان، مسئولیت یادگیری و انتقال آن به دیگران را بر عهده می گیرند. نتایج بررسی پژوهش های مطالعه شده نشان می دهد که آموزش به روش استفاده از الگوی جیگساو موجب بهبود عملکرد تحصیلی، ارتقای سازگاری عاطفی - اجتماعی، ارتقای شاخص‌های شناختی و عاطفی، ایجاد نگرش مثبت به درس و به خود، کاهش اضطراب درسی و ارتقای خودمختاری و شایستگی اجتماعی و روابط بین فردی و نیز یادگیری بهتر مهارت های زندگی می‌شود. استفاده از این روش تدریس در کلاس درس به معلمان ابتدایی پیشنهاد می‌شود.
کلیدواژه ها
جیگساو، روش تدریس، رویکرد مشارکتی
وضعیت: مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است