مسائل تربیتی کلاسهای چندپایه ابتدایی و راهکارها
کد مقاله : 1169-CNF
نویسندگان
فاطمه سادات امیرفخریان *1، زهرا محمدخانی2
1دانشجچو معلم آموزش ابتدایی
2آموزگار ابتدایی منطقه بسطام استان سمنان
چکیده کوتاه
کلاس چندپایه کلاسی است که در آن دانش آموزان از نظر سن، جنسیت،توانایی،و... همچنین پایه تحصیلی متفاوت هستند و همه زیر سقف یک اتاق، توسط یک معلم در تمام سال تحصیلی آموزش می بینند. بنابر این کلاس چندپایه، از چندین پایه تشکیل می شود و اغلب بین دو تا شش پایه را شامل می شود. دانش آموزان این کلاسها بدلیل تفاوت در ترکیب سنی و جنسی و.. میتوانند دچار مشکلات آموزشی و تربیتی باشند .لذا قصد و منظور از نگارش این مقاله بیان مشکلات تربیتی دانش آموزان کلاسهای چندپایه و راهکارهای برون رفت از آن میباشد. با این هدف دراین پژوهش با روش توصیفی – تحلیلی واز طریق مصاحبه با 10نفر از آموزگاران و مدیرآموزگاران مجرب کلاسهای چندپایه اطلاعات وداده های مورد نظر ومرتبط با مشکلات تربیتی دانش آموزان این نوع کلاسهاوراهکارهای برون رفت ازآن دریافت وبه شیوه تفسیری تجزیه وتحلیل گردید .یافته ها نشان داد که ترکیب سنی وجنسی متفاوت دانش آموزان، تعداد کم دانش آموزان و... میتوانند مشکلات تربیتی از قبیل مشکلات عاطفی ، اجتماعی و جنسی برای دانش آموزان ایجاد نماید که با تخصیص نیروی انسانی کارآمد، توجه و نظارت بیشتر، ادغام کلاسها و تک پایه شدن میتوان مشکلات تربیتی دانش آموزان را تا حدودی مدیریت کرد.
کلیدواژه ها
کلاس چندپایه،مسائل تربیتی، چندپایه ،دانش آموزان،کلاس
وضعیت: مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است