مزایای به کارگیری شایستگی اجتماعی - هیجانی تدریس در دوره ابتدایی
کد مقاله : 1174-CNF
نویسندگان
مهدیه کریمی *
آموزش و پرورش
چکیده کوتاه
در دوره ابتدایی نقش معلمان دارای اهمیت ویژه ای است. به همین دلیل آموزش و پرورش در این مقطع بجای استفاده از معلمان کم تجربه و فاقد شایستگی‌های مربوطه، استفاده از معلمان مجرب با ویژگی‌ها و شایستگی‌های لازم را ضروری می داند. اگر معلمان از شایستگی اجتماعی - هیجانی ضعیفی برخوردار باشند پیشرفت تحصیلی و رفتار دانش‌آموزان را تحت تأثیر قرار می دهند. یک محیط یادگیری ایمن، مراقبتی، مشارکتی و با مدیریت خوب شرط لازم اما نه کافی برای ارتقای شایستگی اجتماعی-هیجانی است. شایستگی اجتماعی-هیجانی منجر به رفتارهای مثبت اجتماعی، مشکلات رفتاری و استرس‌های هیجانی کمتر و بهبود عملکرد تحصیلی و نمرات درسی دانش‌آموزان می‌شود. علاوه بر این، معلمان با شایستگی اجتماعی- هیجانی بالا نیز دارای خودآگاهی بالایی هستند. آنها قبل از هر چیز به طور کامل از نقاط قوت و ضعف خود در مورد مهارت‌های مدیریت هیجانی آگاهند، معلمان استراتژی‌های خود را برای شناسایی و تصمیم‌گیری در مورد چگونگی استفاده بهینه از احساسات خود در ایجاد انگیزه و تشویق دانش‌آموزان به یادگیری توسعه می‌دهند. داشتن این شایستگی به ویژه برای عملیات یادگیری اجتماعی- هیجانی مفید است. شایستگی اجتماعی- هیجانی، رفاه و انگیزه شغلی معلمان را حفظ می‌کند و به زندگی حرفه‌ای و شخصی معلمان کمک می‌نماید.
کلیدواژه ها
شایستگی اجتماعی – هیجانی، ابتدایی، معلمان، پیشرفت تحصیلی.
وضعیت: مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است