پیش‌بینی سرزندگی تحصیلی براساس ادارک از محیط کلاس و ادراک از محیط مدرسه در بین دانش‌آموزان پایه‌ی پنجم و ششم ابتدایی
کد مقاله : 1180-CNF
نویسندگان
مصطفی عیدی *1، صغری جاهد2، قاسم گیاهی1
1معلم رسمی
2فاقد وابستگی سازمانی
چکیده کوتاه
زمینه و اهداف: هدف از این پژوهش بررسی نقش ادراک از محیط کلاس و ادراک از محیط مدرسه در پیش‌بینی سرزندگی تحصیلی در دانش‌آموزان پایه‌ی پنجم و ششم ابتدایی شهرستان اردبیل بود.

روش بررسی: روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه‌ی آماری پژوهش شامل تمام دانش‌آموزان پایه‌ی پنجم و ششم ابتدایی شهرستان اردبیل در سال تحصیلی 1401-1402 بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی، 145 نفر برای نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌ی سرزندگی تحصیلی، پرسشنامه‌ی در این کلاس چه می‌گذرد و پرسشنامه‌ی مدرسه استفاده شد و برای تحلیل داده‌ها نرم افزار Spss نسخه‌ی 22 و روش آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه) به کار برده شد.

یافته‌ها: نتایج تحلیل داده‌ها  نشانگر آن است که بین ادراک از محیط کلاس و مدرسه با سرزندگی تحصیلی رابطه مثبت معناداری وجود دارد و 37 درصد از تغییرات سرزندگی تحصیلی بر اساس ادراک از محیط کلاس و مدرسه قابل پیش‌بینی است.

نتیجه‌گیری: ادراک از محیط کلاس و مدرسه از عوامل مهم و مرتبط با سرزندگی تحصیلی دانش‌‌آموزان هستند.
کلیدواژه ها
ادراک از محیط کلاس، ادراک از محیط مدرسه، سرزندگی تحصیلی
وضعیت: مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است