پیشبینی سرزندگی تحصیلی براساس ادارک از محیط کلاس و ادراک از محیط مدرسه در بین دانشآموزان پایهی پنجم و ششم ابتدایی |
کد مقاله : 1180-CNF |
نویسندگان |
مصطفی عیدی *1، صغری جاهد2، قاسم گیاهی1 1معلم رسمی 2فاقد وابستگی سازمانی |
چکیده کوتاه |
زمینه و اهداف: هدف از این پژوهش بررسی نقش ادراک از محیط کلاس و ادراک از محیط مدرسه در پیشبینی سرزندگی تحصیلی در دانشآموزان پایهی پنجم و ششم ابتدایی شهرستان اردبیل بود. روش بررسی: روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری پژوهش شامل تمام دانشآموزان پایهی پنجم و ششم ابتدایی شهرستان اردبیل در سال تحصیلی 1401-1402 بود که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی، 145 نفر برای نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامهی سرزندگی تحصیلی، پرسشنامهی در این کلاس چه میگذرد و پرسشنامهی مدرسه استفاده شد و برای تحلیل دادهها نرم افزار Spss نسخهی 22 و روش آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه) به کار برده شد. یافتهها: نتایج تحلیل دادهها نشانگر آن است که بین ادراک از محیط کلاس و مدرسه با سرزندگی تحصیلی رابطه مثبت معناداری وجود دارد و 37 درصد از تغییرات سرزندگی تحصیلی بر اساس ادراک از محیط کلاس و مدرسه قابل پیشبینی است. نتیجهگیری: ادراک از محیط کلاس و مدرسه از عوامل مهم و مرتبط با سرزندگی تحصیلی دانشآموزان هستند. |
کلیدواژه ها |
ادراک از محیط کلاس، ادراک از محیط مدرسه، سرزندگی تحصیلی |
وضعیت: مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است |