سازمان‌دهی عمودی و افقی اهداف و ملاک‌های اندازه‌گیری طول، محیط، مساحت، حجم و گنجایش در دوره ابتدایی
کد مقاله : 1181-CNF
نویسندگان
سپیده نوروزی *1، زهره پندی2
1استادیار گروه آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان، حکیم ابوالقاسم فردوسی، البرز، ایران.
2ندارد
چکیده کوتاه
سازمان‌دهی فرصت‌های یادگیری یکپارچه و معنی‌دار یکی از هدف‌های اصلی نظام تعلیم و تربیت رسمی است، ازاین‌رو لحاظ نمودن ارتباط عمودی و افقی محتوای ارائه‌شده در برنامه درسی‎های متمرکز دارای اهمیت دوچندان بوده و بهتر است پیش از طراحی محتوای کتاب‌های درسی اقدام به طراحی دامنه محتوایی منسجمی شود تا ارتباط‌های افقی و عمودی موضوعات ارائه‌شده دیده شوند. پژوهش پیش رو باهدف طراحی دامنه محتوایی مرتبط با مبحث اندازه‌گیری طول، محیط، مساحت، حجم و گنجایش پیش‌دبستان تا پایه ششم متناسب با سرفصل‌های برنامه درسی ملی ایران با استفاده از پژوهش معطوف به عمل فکورانه انجام‌شده است. به این منظور با لحاظ نمودن ادبیات پژوهشی مرتبط با موضوع اندازه‌گیری، اسنادی که در سازمان‌دهی ملاک‌های خود ارتباط افقی و عمودی دامنه محتوایی را لحاظ نموده‌اند و همچنین اهداف اشاره‌شده در برنامه درسی ملی و مرتبط با اندازه‌گیری، دامنه محتواییِ مرتبط استخراج شد. دامنه محتوایی مرتبط با طول، محیط و مساحت از بیشترین ارتباط عمودی برخوردار بوده و دامنه محتوایی مرتبط با حجم و گنجایش نیازمند بازنگری برای لحاظ نمودن ارتباط عمودی میان ‌پایه‌های سوم و پنجم است.
کلیدواژه ها
ارتباط عمودی و افقی، اندازه‌گیری، دامنه محتوایی ریاضی.
وضعیت: مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است