تبیین مولفه های پداگوژی انتقادی در کاربست برنامه درسی کارورزی دانشگاه فرهنگیان
کد مقاله : 1184-CNF
نویسندگان
نیکی نیروزاده *1، حسن رحیمی2
1استادیار گروه روانشناسی، دانشکده رواشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، بوشهر، ایران
2استادیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده کوتاه
پداگوژی انتقادی به عنوان راهبردهای مربوط به درک و فهم روابط مدرسه و جامعه از منظر اجتماعی تدریس، یادگیری و پژوهش از طریق تجزیه و تحلیل و گفتگوی نقادانه در تعلیم و تربیت مطرح است. در همین رابطه یکی از چالش های مهم دانشجو معلمان کسب دانش نظری و عملی مربوط به مولفه های پداگوژی انتقادی جهت ارتقاء عملکرد حرفه‌ای در ابعاد چندگانه کارورزی است. در همین راستا این پژوهش با هدف تبیین مولفه های نظریه پداگوژی انتقادی در کاربست برنامه درسی کارورزی طراحی شده است. روش پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی با استفاده از مطالعات کتابخانه‌ای و کنکاش در نظریه ها و نتایج پژوهش های مربوطه و تنظیم در ساختاری ایده پردازانه است. از نتایج مهم این پژوهش اشاره به مولفه های بازتولید، مقاومت، هویت، فرهنگ عامه، نظام ارزشی و تحولات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در پروراندن دانشجو معلمان تاملی، کنشگر اجتماعی، نقاد، مسئول، آزادمنش، تحول خواه و عدالت پیشه در تحلیل و حل مشکلات آموزشی و تربیتی با حفظ هویت و نظام ارزشی در فرایند چهارگانه برنامه درسی کارورزی است.
کلیدواژه ها
پداگوژی انتقادی، برنامه درسی کارورزی، دانشجو معلمان
وضعیت: مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است