چگونگی توسعه دانش موضوعی-تربیتی(PCK) در برنامه‌های آموزش معلمان قبل از خدمت
کد مقاله : 1190-CNF
نویسندگان
مریم خدارحمی *
دکتری مطالعات برنامه درسی دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده کوتاه
کیفیت PCK معلمان قبل از خدمت بر رشد حرفه‌ای آنان تأثیر می‌گذارد. بنابراین، مطالعه PCK معلمان قبل از خدمت به یک موضوع اصلی در تحقیقات آموزش معلمان تبدیل شده است. این پژوهش با هدف بررسی چگونگی توسعه PCK در برنامه‌های آموزش معلمان قبل از خدمت انجام شده است. روش به کار برده شده سنتزپژوهی است؛ شیوه جمع‌آوری اطلاعات کتابخانه‌ای و مطالعه مقالات مرتبط در بازه‌ زمانی ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۱ است؛ ۱۷ مطالعه انتخاب شد؛ و سپس در راستای هدف پژوهش تحلیل اطلاعات صورت گرفت. در نهایت یافته‌ها حاکی از آن بود که جهت توسعه PCK ، در معلمان قبل از خدمت توسعه سایر جنبه‌های آن از جمله دانش موضوعی، تربیتی، برنامه‌درسی، دانش درباره دانش‌آموزان، زمینه و بافت یادگیری در برنامه‌های درسی آموزش معلمان حائز اهمیت است؛ همچنین عوامل مؤثر بر توسعه PCK معلمان قبل از خدمت به دو دسته تقسیم شد: ویژگی‌های شخصیت حرفه‌ای معلمان(عامل درونی) شامل: توانایی مشاهده، نگرش‌ها و باورهای تدریس، روش‌های یادگیری و تامل‌نگر بودن؛ و تجارب آموزشی و عملی معلمان در تعامل با سایرین(عامل بیرونی) که شامل:‌ تدریس اعضای هیات علمی مبتنی بر PCK ، یادگیری نظریه‌های تدریس، تجارب یادگیری در دوره قبل خدمت، دیدگاه‌ها و رفتارهای آموزشی مربیان در طول دوره کارورزی است.
کلیدواژه ها
آموزش PCK ، PCK قبل از خدمت، آموزش معلمان قبل از خدمت
وضعیت: مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است