استلزامات توسعه دانش موضوعی-تربیتی(PCK) در میان نومعلمان: با تاکید بر دوره‌های آموزشی آغاز خدمت
کد مقاله : 1191-CNF
نویسندگان
مریم خدارحمی *1، رحمت اله خسروی2
1دکتری مطالعات برنامه درسی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
2استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان ، تهران، ایران
چکیده کوتاه
PCK باید به عنوان محور اساسی برنامه‌های آموزش نومعلمان در آغاز خدمت در نظر گرفته شود. با این حال بسیاری از برنامه‌های آموزشی معلمان بی‌توجه به این دانش به صورت تحمیل شده و اجباری، با تأکید بر دانش نظری و به صورت کارگاه های یک روزه در حال ناکارآمد ساختن معلمان است. این پژوهش با هدف بررسی استلزامات توسعه دانش موضوعی-تربیتی در میان نومعلمان: با تاکید بر دوره‌های آموزشی آغاز خدمت انجام شد. روش به کار برده شده گرندد تئوری و طرح مورد استفاده طرح نوخاسته گلاسر است؛ در جمع‌آوری اطلاعات از روش کتابخانه‌ای و مطالعه مقالات مرتبط استفاده شده است؛ ۱۴ مطالعه انتخاب و سپس در راستای هدف پژوهش تحلیل اطلاعات صورت گرفته است. در نهایت یافته‌ها حاکی از آن است که باید از رویکرد اصلاح شده برنامه‌های رشد حرفه‌ای جهت توسعه PCKنومعلمان استفاده کرد؛ چرا که در این رویکرد بر مواردی از جمله آموزش سیستماتیک با تاکید برعملی بودن PCK ،استفاده از مربیان با تجربه در کنار نومعلمان، استفاده از فعالیتهای تدریس مشارکتی، حمایت رسمی مسئولان آموزشی از توسعه PCK ، توانمندسازی معلمان از طریق برنامه حمایتی، تقویت و تاکید مهارت تامل بر یادگیرنده و تدریس تاکید می‌شود که در نهایت به توسعه PCK نومعلمان می‌انجامد.
کلیدواژه ها
PCK نومعلمان، آموزش PCK به نومعلمان، دوره‌های توسعه PCK
وضعیت: مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است