پیش بینی تعلل ورزی دانش آموزان بر اساس ارزش تکلیف ریاضی: نقش واسطه ای راهبردهای شناختی
کد مقاله : 1203-CNF
نویسندگان
فرشته چراغی *
دانشگاه فرهنگیان
چکیده کوتاه
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه‌ ای متغیر راهبردهای شناختی در رابطه بین ارزش تکلیف ریاضی و تعلل ورزی در قالب یک مدل بود. به همین منظور تعداد 291 نفر از دانش آموزان دختر ابتدایی پایه پنجم شهر کرج به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب و به پرسشنامه اهمال کاری سواری، راهبردهای شناحتی داوسون و مک اینری و ارزش تکلیف پنتریچ پاسخ دادند. داده ها به کمک روش تحلیل مسیر و نرم افزار ایموس مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد که ارزش ذهنی تکلیف ریاضی و راهبردهای شناختی پیش بینی کننده منفی و معنی‌دار تعلل ورزی در دانش آموزان است. همچنین ارزش تکلیف پیش بینی کننده راهبردهای شناختی است و در نهایت ارزش تکلیف به صورت غیر مستقیم و با واسطه گری راهبردهای شناختی بر روی تعلل ورزی اثر منفی و غیر مستقیم دارد. بنابراین این سازه ها می توانند از فاکتورهای مهمی در پیش بینی تعلل ورزی و به تبع آن موفقیت تحصیلی دانش آموزان باشند. در پایان، یافته ها با توجه به نتیجه تحقیقات قبلی و پایه های نظری مورد تبیین قرار گرفت.
کلیدواژه ها
ارزش تکلیف ریاضی، راهبردهای شناختی، تعلل ورزی تحصیلی
وضعیت: مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است