بازنگری در دانش پداگوژی محتوا |
کد مقاله : 1213-CNF |
نویسندگان |
حسن طرلانی علی آبادی *1، ساناز عرفانی فرد2، لیلا قاسمی3 1عضو هیئت علمی 2آموزش و پرورش 3دانشگاه محقق اردبیلی |
چکیده کوتاه |
تحقیقات نشان داده است که صرف داشتن دانش محتوا و روش تدریس متناسب با آن محتوا (که به بیان دیگر دانش پداگوژی نامیده می شود) برای معلمان قرن بیست یک کافی نیست و معلم حرفه ای علاوه بر دانش پداگوژی، باید مجهز به دانش استفاده از فناوری متناسب با محتوا و روش تدریس باشد. این مفهوم اش این هست که در مدل پداگوژی، باید یک بازبینی (revisit) اساسی انجام شود تا عنصر توانایی از فناوری متناسب با محتوا و روش تدریس در آن گنجانده شود. بدین منظور، در سال 2005، میشرا و کوهلر با استفاده از مدل پداگوژیِ لی شالمن (1986)، مدل TPCK (TPACK) را معرفی کرد. مقاله حاضر سعی کرده است مدل پیشنهادی میشرا و همکاران را مفهوم سازی، رویکردهای پیاده سازی آن برای معلمان را تشریح، روشهای سنجش آن را معرفی، کاربرد های آموزشی آن را توضیح و نهایتا موضوعات مرتبط پژوهشی برای انجام در آینده توسط پژوهشگران را، بیان کند. |
کلیدواژه ها |
دانش پداگوژی، معلم حرفه ای، دانش TPCK، روشهای سنجش، رویکردهای پیاده سازی |
وضعیت: مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است |