واکاوی ویژگیهای نو معلمان مجهز به دانش پداگوژی دانش محتوا (pck) در کلاس درس مدارس دوره اول ابتدایی |
کد مقاله : 1216-CNF |
نویسندگان |
مهرناز صداقت *1، سعید رحیمی2، الهه جنگجو3 1کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، آموزگار پایه ابتدایی، شهرستان درگز، استان خراسان رضوی. 2دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. 3کارشناس ارشد علوم تربیتی، آموزگار پایه ابتدایی، شهرستان درگز، استان خراسان رضوی. |
چکیده کوتاه |
پژوهش حاضر با هدف واکاوی ویژگی های نو معلمان مجهز به دانش پداگوژی دانش محتوا انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل 30 نفر از نومعلمان دختر آموزش ابتدایی شهرستان درگز که در سال های تحصیلی 1399 تا 1401 فارغ التحصیل بود که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری پژوهش مصاحبه عمیق بود که پرسش ها تحت پروتکل از قبل تعیین شد؛ اما در طول فرایند مصاحبه سؤالات مصاحبه تکمیل تر و عمیق تر شد که دادههای مصاحبه ها به روش کلایزی تحلیل گردید. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد مفهوم واژه پداگوژی دانش محتوا با سه مضمون اصلی: دیدگاه های فلسفی و روانشناختی معلم با سواد چندگانه آنها در فضای آموزشی قابل درک است. برهمین مبنا نو معلمان معتقد بودند که ویژگی هایی مثل هستی شناسی، معرفت شناسی؛ انسان شناسی و ارزش شناسی می تواند یک معلم را در حرفه خود موفق کند. در همین میان مجهز بودن معلم به سواد چندگانه می تواند به مطلوبیت کلاس درس معلم کمک کند و این موارد در پداگوژی دانش محتوا وجود دارد. در راستای اهمیت پداگوژی دانش محتوا پیشنهاد می گردد تا کارگاه هایی با هدف شناساندن مفهوم واره پداگوژی دانش محتوا برگزار شود. |
کلیدواژه ها |
ویژگیهای نو معلمان، دانش پداگوژی دانش محتوا، دوره اول ابتدایی |
وضعیت: مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است |