جستاری نظرورزانه پیرامون دانش پداگوژی محتوا (PCK) در آموزش ابتدایی
کد مقاله : 1218-CNF
نویسندگان
رحمت اله خسروی *1، فرزانه اله ویردی1، نازنین قاسمی2
1استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2دانشجوی کارشناسی ارشد رشته برنامه‌ریزی درسی دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده کوتاه
تدریس به عنوان عمل حرفه‌ای معلم، امر پرزحمت و پیچیده‌ای است‌ و برای این که با دستاوردی به نام یادگیری همراه شود، ضروری است عوامل و متغیرهایی در فرایند آن مورد توجه قرار گیرد. یکی از این عوامل، دانش مورد نیاز معلمان برای تدریس است. در این راستا، دانش پداگوژی محتوا از جمله دانش‌های مهم برای تدریس معلمان دوره‌های تحصیلی مختلف است. به طور کلی دانش پداگوژی محتوا ترکیبی از دانش درباره محتوا یا آنچه تدریس می‌شود و دانش درباره چگونگی تدریس محتوا است. این مفهوم از دهه 1980 تا کنون توجه بسیاری از نظریه‌پردازان و محققان حوزه آموزش و برنامه‌ درسی را در سراسر جهان به خود جلب کرده است. اندیشمندان مختلف با توجه به رویکردهایی که نسبت به تدریس و یادگیری دارند از منظرهای مختلف به آن نگریسته و مفهوم پردازی کرده‌اند. در مقاله حاضر با روش جستار نظرورزانه، مفهوم، ماهیت، جایگاه، ابعاد و ارزش‌های دانش پداگوژی محتوا در تدریس مواد و موضوعات درسی دوره ابتدایی مورد مطالعه قرار گرفته است.
کلیدواژه ها
دانش معلمان، دانش پداگوژی محتوا، معلمان دوره ابتدایی، آموزش ابتدایی
وضعیت: مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است