تأملی بر توسعه دانش پداگوژی محتوا (PCK) در دانشجومعلمان و معلمان دوره ابتدایی
کد مقاله : 1220-CNF
نویسندگان
رحمت اله خسروی *1، نازنین قاسمی2
1استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2دانشجوی کارشناسی ارشد رشته برنامه‌ریزی درسی دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده کوتاه
دانش پداگوژی محتوا یکی از دانش‌های اساسی مورد نیاز دانشجومعلمان و معلمان برای تدریس است. از زمان مطرح شدن این نوع دانش در ادبیات تدریس و یادگیری، نظریه‌پردازان مختلف از ابعاد و زوایای مختلف به آن پرداخته‌اند. در یک برداشت جامع می‌توان گفت، دانش پداگوژی محتوا یک ترکیب و ملغمه‌ای از دانش محتوایی و دانش پداگوژی است. این نوع دانش عبارت است از شیوه‌ای از ارائه محتوا و موضوعات درسی که یادگیری را برای دانش‌آموزان آسان‌تر می‌کند. زمانی می‌توان سخن از تدریس اثربخش به میان آورد که دانش‌آموزان فهم روشنی از محتوای تدریس، کسب کنند. با توجه به آنچه ذکر شد، به سبب نقش حیاتی دانش پداگوژی محتوا در فرایند تدریس و یادگیری، توسعه و تعالی آن در برنامه‌های تربیت معلم پیش از خدمت و همچنین آموزش‌های حرفه ای آغاز و حین خدمت معلمان به ویژه در دوره ابتدایی ضرورتی اجتناب ناپذیر است. بر این اساس، در مقاله حاضر با استفاده از روش جستار نظرورزانه، چیستی، چرایی و چگونگی توسعه دانش پداگوژی محتوا در دانشجومعلمان و معلمان دوره ابتدایی مورد واکاوی قرار گرفته است.
کلیدواژه ها
دانش پداگوژی محتوا، توسعه دانش پداگوژی محتوا، دانشجومعلمان، معلمان دوره ابتدایی
وضعیت: مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است