بررسی نقش معلم درنظام تعلیم و تربیت اسلامی با تاکید بر ابعاد آن در سند تحول بنیادین |
کد مقاله : 1224-CNF |
نویسندگان |
فرید امرائی *1، فاطمه غیاثوند2 1آموزگار و مدرس دانشگاه فرهنگیان 2آموزگار-دکتری تخصصی زبان و ادبیات انگلیسی |
چکیده کوتاه |
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی قوانین آموزش و پرورش با تاکید بر نقش الگویی معلم در نظام آموزش و پرورش در جهت توسعه تعلیم و تربیت اسلامی- ایرانی می باشد. بدین منظور با مطالعه سند تحول بنیادین که مهم ترین موضوع و گفتمان غالب نظام آموزشی کشورمان بوده است و به نوعی تاثیرش کل نظام آموزشی کشور را در برگرفته است، ویژگی های معلم خوب شناسایی می شود. اسلام رسالت معلم منحصر به فرد است و نقش او یک الگوی اخلاقی در امر آموزش محسوب می شود. به این ترتیب پژوهش حاضر بر پایه ی روش تحقیق توصیفی-تحلیلی،کتابخانه ای و مصاحبه با صاحب نظران در حوزه تعلیم و تربیت است که هدف آن بررسی نقش معلم در اثر بخشی تعلیم و تربیت اسلامی در پیشبرد اهداف آموزش و پرورش با تاکید بر سند تحول بنیادین می باشد. همچنین، نتایج بیانگر نقش معلم به عنوان سکان دار اصلی در تعلیم و تربیت اسلامی می باشد که جلوه ای خاص در جریان آموزش با دانش آموزان برقرار می سازد. |
کلیدواژه ها |
کلمات کلیدی: سند تحول بنیادین، معلم، تعلیم و تربیت، نظام آموزشی. |
وضعیت: مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است |