تبیین فلسفی ماهیت وچیستی دانش محتوایی پداگوژی(pck) در آموزش وپرورش دوره ابتدایی
کد مقاله : 1234-CNF
نویسندگان
علی صحبتلو *، حمید احمدی هدایت
دانشگاه فرهنگیان
چکیده کوتاه
هدف این پژوهش، تبیین فلسفی ماهیت وچیستی دانش محتوایی پداگوژی(pck) در آموزش وپرورش دوره ابتدایی بوده است. برای تحقق این هدف، از روش تحلیلی- استنتاجی بهره گرفته شده است. یافته های پژوهش نشان داد که خاستگاه مفهوم پداگوژی یونان باستان است. پس از سوفسطائیان و سقراط، افلاطون به عنوان نخستین متفکر غربی است که فرآیند جامع آموزش را در نظر گرفته است. با بررسی فلسفی اندیشه های فیلسوفان بزرگی نظیر سقراط،افلاطون وارسطو درمی بابیم دغدغه تربیت وتوجه به نیازهای متربی در کانون توجه آن ها بوده است ولی به عنوان دانش تدریس در قرن هفدهم متولد شده است. قرن هفدهم گواهی است بر پیدایش نظم نوین تحصیلی. پایان قرن نوزدهم و آغاز قرن بیستم دلالت بر گذار از پداگوژی سنتی به پداگوژی نوین دارد. با توجه به یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که امروزه مدرسه تنها منبع اطلاعات و یادگیری دانش آموزان نیست. یادگیری تحت تأثیر عواملی مختلفی است. انحصار یادگیری از محیط مدرسه توسط معلم شکسته شده است، رسانه ها وفناوری های نوین نقش اساسی در این زمینه دارند. فن آوری‌های امروز باید در پیوند با پداگوژی باشند. در این راستا معلمان به ویژه معلمان دوره ابتدایی نیازمند کسب صلاحیت های حرفه ای(نگرش، دانش و مهارت) هستند
کلیدواژه ها
دانش محتوایی، پداگوژی(pck)، آموزش وپرورش، دوره ابتدایی
وضعیت: مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است