اهمیت قصه و سرگرمی در دانش پداگوژی محتوای علوم اول تا سوم ابتدایی ایران، ترکیه و مالزی |
کد مقاله : 1247-CNF |
نویسندگان |
مریم کیانی برازجانی *1، ابراهیم عرب2، محمدرضا درزهگر2 1مدرس دانشگاه فرهنگیان 2دانشگاه فرهنگیان |
چکیده کوتاه |
چکیده این پژوهش با هدف بررسی اثرگذاری و نقش استفاده از قصه و سرگرمی در انتقال محتوا و مفاهیم درسی که مد نظر نظام آموزشی است، انجام شده است. روش استفاده شده در این پژوهش، تطبیق دادن محتوای کتب درسی است. ما کتاب های علوم تجربی دوره اول دبستان سه کشور ایران، ترکیه و مالزی را از منظر بهره گیری آن ها از قصه و سرگرمی در آموزش مورد بررسی قرار دادیم و میزان اثرگذاری آن ها را سنجیدیم. کتاب های علوم تجربی کشور مالزی در زمینه قصه رویکرد بهتری نسبت به دو کشور دیگر داشتند؛ کتاب های کشور ایران نیز در زمینه میزان استفاده از سرگرمی و طراحی بازی های مختلف نسبت به ترکیه و مالزی دست بالاتر را داشت. نتیجه حاصل از این پژوهش نشان داد که استفاده از قصه و بازی برای انتقال مفاهیم مد نظر، هم از جانب نظام آموزشی در کتاب های درسی و هم از جانب معلم به عنوان عامل خلاق تدریس، ضرورت دارد؛ زیرا آموزشی که در بستر قصه و بازی صورت می گیرد، در کنار یادگیری موثر، امکان رشد از چند جنبه را به طور هم زمان در دانش آموزان ایجاد می کند. |
کلیدواژه ها |
واژه های کلیدی: مطالعه تطبیقی، انتقال محتوا، قصه و سرگرمی |
وضعیت: مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است |