شناخت مشکلات فرآیند تدریس معلمانِ دورهی ابتدایی در درس علوم تجربی: یک مشاهدهی میدانی |
کد مقاله : 1249-CNF |
نویسندگان |
مریم کیانی برازجانی *1، آرمین زاهدی2 1مدرس دانشگاه فرهنگیان 2دانشگاه فرهنگیان |
چکیده کوتاه |
چکیده نظامهای آموزشی در سرتاسر دنیا به دنبال بهبود فرآیندهای یاددهی و یادگیری در کلاس درس هستند و اغلب در صدد مرتفع ساختن نواقص تدریس معلمان برمیآیند. هدف از این پژوهش شناخت دقیق مشکلات تدریس معلمان در درس علوم تجربی است. این پژوهش از منظر هدف کاربردی و از منظر نوع دادهها کیفی میباشد و به روش مشاهدهی میدانی صورت گرفتهاست. جامعهی پژوهش تمام معلمان دورهی ابتدایی شهر بوشهر و روش نمونهگیری از نوع هدفمند میباشد. با توجه به اصل اشباع نظری، محققان، کلاس درس 22 معلم ابتدایی را مورد مشاهدهی دقیق قراردادهاند. دادههای حاصل به شیوهی کدگذاریِ باز، محوری و انتخابی مورد تحلیل قرارگرفتهاند. یافتههای به دست آمده حاکی از آن است که عمده مشکلات معلمان در تدریس درس علوم تجربی، پنج مقولهی کلی شامل: عدم شناخت روشهای تدریس فعال، فقدان دانش محتوا (ck) در معلمان، فقدان دانش پداگوژی محتوا (pck) در معلمان، آشنا نبودن معلمان با شیوههای ارزشیابی و عدم مهارت مدیریت کلاس میباشد. براساس یافتهها به معلمان توصیه میشود برطرف کردن مشکلات ذکر شده را در اولویت قرار دهند. همچنین به سیاستگذاران آموزشی پیشنهاد میشود تا دانش معلمان را نسبت به موارد ذکر شده در قالب برنامههای ضمن خدمت ارتقا دهند. |
کلیدواژه ها |
واژههای کلیدی: مشکلات تدریس، علوم تجربی، دورهی ابتدایی، دانش محتوا، دانش پداگوژی محتوا، pck |
وضعیت: مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است |