واکاوی دیدگاههای معلمان دوره ابتدایی در مورد برنامه درسی ریاضی |
کد مقاله : 1258-CNF |
نویسندگان |
ناهید آجورلو *1، بهبود یاری قلی2 1دانشجوی کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، علوم تربیتی، روانشناسی و علوم تربیتی، شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران. 2عضو هیئتعلمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان/ دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی/ گروه علوم تربیتی |
چکیده کوتاه |
هدف پژوهش حاضر واکاوی دیدگاه های معلمان دوره ابتدایی در مورد برنامه درسی ریاضی است. رویکرد پژوهش حاضر کیفی و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی از نوع عرفی است و تجزیهوتحلیل دادهها به روش تحلیل تماتیک و با استفاده از کدگذاری باز و محوری انجامشده است. مشارکتکنندگان، معلمان دوره ابتدایی شهر تبریز بودند که با روش نمونهگیری هدفمند ملاک مدار (دارای حداقل 5 سال سابقه تدریس و حداقل مدرک تحصیلی لیسانس) انتخاب شدند. تعداد نمونههای پژوهش که پس از مرحلهی اشباع دادهها بهدستآمده، 13 معلم است. روش گردآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. جهت اطمینانپذیری پژوهش از استراتژیهای بررسی توسط اساتید و بررسی توسط مشارکتکنندگان استفادهشده است. یافتهها در 6 مقوله اصلی شامل چالشهای آموزش ریاضی، عوامل ضعف آموزش ریاضی، شیوه ارزشیابی، روشهای تدریس مناسب، نقش خانواده در پیشرفت ریاضی و پیشنهادات تغییر برنامه درسی شناسایی شدند. درنتیجه با توجه به اینکه ریاضیات نقش بسیار مهمی در توسعه علوم مختلف ایفا میکند، بایستی به جایگاه ریاضی در سطوح مختلف آموزشی توجه ویژهای معطوف شود. دانشآموزان امروز، نقشآفرینان آینده کشور خواهند بود. با توسعه تواناییهای ریاضی، دانش آموزان میتوانند یاد بگیرند که چگونه ریاضیوار، بیندیشند و چگونه به حل منطقی مسائل بپردازند. |
کلیدواژه ها |
برنامه درسی ریاضی، دیدگاه معلمان، دوره ابتدایی، تحلیل محتوای کیفی |
وضعیت: مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است |