نقش رنگ فضای آموزشی در یادگیری دانش آموزان دوره ابتدایی)یک مطالعه مروری |
کد مقاله : 1261-CNF |
نویسندگان |
بهاره دینی *1، نازنین صفری2 1آموزگار آموزش و پرورش 2آموزش و پرورش |
چکیده کوتاه |
محیط آموزشی مناسب از عوامل مؤثر در بهبود و بهره وری کیفیت آموزش و یادگیری و از دغدغه های مهم در آموزش و پرورش محسوب می شود. بهبود کالبد و فضای محیط آموزشی می تواند به یادگیری و تمرکز دانش آموزان در حیطههای مختلف اعم از شناختی، عاطفی و مهارتی کمک کند و انگیزه را بالا ببرد. علم روانشناسی محیط، تأثیر بسیاری از عوامل و عناصر محیطی مثل شکل و اندازه کلاس، امکانات آموزشی، چیدمان کلاس و خصوصا نور و رنگ بر سلامت روان و یادگیری دانش آموزان مورد بررسی قرار داده است. در این راستا پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر رنگ در فضاهای آموزشی به ویژه مدارس با مروری بر تحقیقات انجام شده در این زمینه، به توضیح تأثیرات روان شناختی رنگ و ارائه برخی نکات ضروری برای انتخاب رنگ در فضاهای آموزشی مدارس پرداخته است. با توجه به مطالعات انجام شده، از این معیارها میتوان به علاقه دانش آموزان، خصوصیات فردی، نیازهای دانش آموزان، ویژگیهای سنی و جنسیتی و تاثیرات روانشناختی رنگ ها اشاره نمود. باتوجه به این معیارها میتوان گفت علاقه و نیاز دانش آموزان ابتدایی بیشتر به سوی رنگهای شاد از قبیل رنگ های صورتی، آبی، سبز، زرد و قرمز میباشد |
کلیدواژه ها |
روانشناسی رنگ، یادگیری دانش آموزان ، محیط کلاس، فضای آموزشی |
وضعیت: مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است |