تربیت معنـوی مبتنی بر پـداگوژی محتـوایی در دوره ابتـدایی با الگوگیـری از داستان قرآنی حضرت موسی |
کد مقاله : 1268-CNF |
نویسندگان |
احد رحمانی * معاون آموزشی - پژوهشی |
چکیده کوتاه |
پژوهش حاضر با هدف ارائه اصول و روشهای تربیت معنـوی مبتنی بر پـداگوژی محتـوایی در دوره ابتـدایی با الگوگیـری از داستان قرآنی حضرت موسی انجام گرفته، که پژوهشی کیفی –تفسیری و با روش اسنادی نظاممند صورت پذیرفته، که در این راستا، جامعه آماری آن آیات قرآن، و نمونهگیری آن بر اساس معیارهای؛ مرتبط بودن با سوال پژوهش و سودمندی با زمینه پداگوژیکی به صورت هدفمند از تفاسیر مرجع( تفسیر نمونه ، نور ، هدایت، مبین) انجام گرفته است. 10 اصل و روش تربیت معنوی با زمینه پداگوژی محتوایی همچون : - اصل پالایش ذهنیت از گرایش به غیر خدا، با روش تربیتی؛ نفی توجه به غیر خداوند- اصل توکل و اعتماد به خدا، با روش؛ تحصیل توکل- اصل خودسازی و تطهیر باطن، با روشهای؛ مشارطه، مراقبه، محاسبه، معاقبه- اصل اکتساب آگاهی نسبت به حقایق، با روش؛ آموزش نمادین و..... استخراج گردید. در نتیجه میتوان گفت یافتههای پژوهش حاضر به جهت داشتن غنای دانش نظری و پداگوژیکی از قابلیت کاربستی برخوردار بوده، و میتواند در طراحی و تدوین برنامههای درسی دوره ابتدایی مورد استفاده قرار گیرد. |
کلیدواژه ها |
تربیت معنوی، پداگوژی محتوایی، دوره ابتدایی، داستان قرانی، حضرت موسی |
وضعیت: مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است |