بررسی جنبههای فناوری QR Code (کیوآر کد) در کتابهای درسی ایران |
کد مقاله : 1271-CNF |
نویسندگان |
مریم کیانی برازجانی *1، علیرضا آورند2 1مدرس دانشگاه فرهنگیان 2آموزش ابتدایی، پردیس علامه طباطبایی، دانشگاه فرهنگیان، بوشهر |
چکیده کوتاه |
چکیده کوتاه فناوریهای آموزشی در قرن حاضر نقش مهمی در آموزشوپرورش فراگیران دارد. یکی از این فناوریهایی که در سالهای اخیر در کتب درسی کشور ایران استفاده شده است، فناوری QR Code (معادل فارسی: رمزینة سریعپاسخ) است. با استفاده از این فناوری و اسکن آن توسط تلفنهمراه هوشمند، میتوان به محتوای آموزشی دست یافت. در این پژوهش که به شیوهی تحلیل محتوا نگاشته شده است، سعی بر شناسایی نقاط قوت و ضعف این فناوری در کتب درسی کشور ایران را دارد؛ از جمله نقاط مثبت این فناوری میتوان به «قابل استفاده بودن برای معلمان، والدین و دانشآموزان» و در بخش نقاط ضعف میتوان به «کلیبودن محتوای ارائه شده در برخی قسمتهای دروسی که بخش عملی دارند» اشاره کرد. همچنین این پژوهش با بررسی کیوآر کدهای کتب علوم تجربی مقطع ابتدایی کشور مالزی سعی بر استفاده از تجارب آنان و افزایش کارایی این فناوری در کتب درسی ایران را دارد؛ در بخش پایانی با ارائه چند راهکار برای ارتقای کیفیت آموزش از طریق کیوآر کد از جمله «افزودن بخش سوالات پایان فصل به کتب درسی» امید میرود با ایجاد این تغییرات به تحقق عدالت آموزشی و افزایش کیفیت یادگیری دانشآموزان ایرانی شود. |
کلیدواژه ها |
واژههای کلیدی: QR Code، آموزش ابتدایی، فناوری آموزشی، تحلیل محتوا، کتاب درسی، |
وضعیت: مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است |