بررسی نقش دوره‌های آموزشی ضمن خدمت بر دانش‌پداگوژی محتوا(PCK) معلمان ابتدایی
کد مقاله : 1275-CNF
نویسندگان
محمد احمدی *
فرهنگی
چکیده کوتاه
معلمان نقطة آغاز و عنصر اصلی هرگونه تحول در نظام آموزش و پرورش محسوب می‌شوند؛ پس برای اینکه بتوانند وظایف حرفه‌ای، تخصصی و تربیتی خود را بهتر انجام دهند، باید پیوسته امکان بهره‌مندی آن‌ها از آموزش‌های جدید و مهارت‌های تازه فراهم گردد. با توجه به اهمیت آموزش ضمن خدمت در آماده سازی معلمان برای اجرای بهینه وظایف و مسئولیت‌های خود و همچنین به بکارگیری اصول پداگوژی محتوا در زمینه‌های متعدد آموزشی نیازمند اجرای این پژوهش بودیم تا به اهمیت تاثیر آموزش‌های ضمن خدمت بر دانش پداگوژی محتوا تاکید ورزیم. از این رو، هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش دوره‌های آموزشی ضمن خدمت بردانش ‌پداگوژی محتوا(PCK) معلمان ابتدایی است. روش تحقیق، کیفی و روش گردآوری اطلاعات آن، کتابخانه‌ای است و ابزار جمع‌آوری اطلاعات همه اسناد چاپی مانند کتاب، مجلات‌، فصلنامه‌ها، پژوهش‌نامه‌ها، متون چاپی نمایه شده در بانک‌های اطلاعاتی و... می باشد. نتیجه‌ای که می‌توان از پژوهش حاضر بدان دست یافت، این است که معلمان در طول دوران خدمت خود برای افزایش دانش PCK خود، فقط به میزان تحصیلات، تجربه کلاسی و میزان سنوات خدمت خود اکتفا ننمایند. چرا که این عوامل نمی‌تواند به تنهایی بر توانمندی افراد مؤثر باشند. بلکه آموزش‌های ضمن خدمت در توسعه و بهسازی دانش PCK معلمان مؤثر است.
کلیدواژه ها
دوره ضمن خدمت، پداگوژی محتوا، معلمان
وضعیت: مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است